AnnieL

Här får ni följa mig och min sambos resa från det att vi träffades för första gången i Turkiet, förlovade oss till det att han flyttade hit till Sverige 2015. Här handlar det om allt möjligt från kulturkrockar, matlagning, resorna tillbaka till Turkiet och planer inför framtiden. helt enkelt en turkietblogg blandat med en svenskblogg.

Mitt 2014

Publicerad 2014-12-31 13:29:00 i Min vardag,

Ni som följt mig här på bloggen vet att jag till varje nyår bruka sammanfatta mitt år månad för månad. Detta år tänkte jag göra annorlunda genom att ha svart på en hel del frågor i en lista så har jag tittat tillbaka på mitt 2014. Så här kommer en liten tillbakablick på hur det har varit.

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut?

- Jag tog steget och gjorde en långresa till Turkiet. Något som funnits i mina tankar länge men som aldrig blivit av tidigare på att det funnits för mycket hinder i vägen. Dessa sopade jag undan ett efter ett och bokade en enkel resa i augusti och reste iväg med enda målet att komma hem på svensk mark igen innan mitt 90 dagars visa skulle gått ut i Turkiet. Underbara resa och jag är så glad att jag tog det steget att leva med Kadir de månaderna jag var iväg är lätt det bästa jag gjort under 2014.

Har du några nyårslöften?

- Mja skulle jag vilja svara på denna fråga jag gillar inte att lova en massa saker och sedan bli besviken om jag inte kan hålla dem. Där emot tänker jag köra en nystart på vissa punkter i mitt liv men det tänkte jag berätta mer om i ett annat inlägg.  

Bästa köpet?

- Att ha levt på en studentekonomi under större delen av detta året gör väl att det blir mindre utrymme för att faktiskt köpa skar som jag vill ha. Därför tänker jag säga att de bästa köpen jag gjort i år är när jag faktiskt unnat mig något, så som ett frisörbesök, fixat naglarna eller gått på massage. För mig är det viktigt att ta hand om mig själv både på utsidan och insidan men det är ju alltid lite extra kul att göra något som syns på utsidan.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
- Ja. På min facebook ploppar det upp hela tiden nu förtiden att mina facebook vänner väntar barn. Men i år har även min nära vän Ida fått en underbart söt liten son. Det var faktiskt rätt roligt när jag fick reda på att hon väntade barn. Vi satt ett gäng vänner på en restaurang i somras och så slänger en annan vän ur sig en fråga till Ida "jaha  spyr du mycket nu eller?". Jag hinner tänka jaha då har hon varit magsjuk nyligen innan Ida svara "ne det gör jag inte men idag har vi varit och köpt vagn".

Och i det ögonblicket blev det wow, wow, WOW IDA! Då hade hon berättat för alla vänner på ett kalas någon vecka innan och glömt att jag inte  var med där och inte tänkt på att jag inte visste något alls. Så det blev den dagens största chock men samtidigt den gladaste nyheten.

Vilka länder besökte du?

- Danmark, Turkiet, Danmark, Turkiet, Danmark, Turkiet och Sverige så klart det är väl såhär på ett ungefär som mitt år har sett ut.

Vad var sämst?

- Att jag någonsin gick med i dealen att åka bil till skolan med tjejen i från min klass som hade mer fronvaro än närvarounder våra tre år. Större energitjuv i mitt liv kan man nog få leta efter. Jag mins den dagen jag fick nog och hur det kändes som om en stor sten lättade i från mina axlar när jag faktiskt tog beslutet att jag ska aldrig mer åka bil med denna människa jag betalar hellre tågbiljetterna till och från skolan. 

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

- Gladare alla gånger om, jag har träffat mitt livs kärlek han gör mitt liv underbart, detta år har vi upplevt så otroligt mycket tillsammans, utflykter och resor. Jag har mina underbara vänner gamla som nya plus min älskade familj och djur det finns alltid en liten pälsboll i närheten när man är hos mamma och pappa. Det finns inget att vara bitter över detta år.

Favoritprogram på TV?

- Jag är egntligen ingen TV människa. Dock har jag fastnat för serien pretty little liars och följer den. Sedan tycker jag det är jätteroligt att SVT två år i rad har sänt turkiska serier som jag följt med stor spänning och uppskattat väldigt mycket.

Bästa minnet från 2014?

-  Den 19 oktober. Min och Kadirs förlovningsdag. En dag jag kommer minnas för resten av mitt liv, min stora blåa klänning, alla släktingar, tårtan på tio våningar, mina pudellockar, dansen, den gråtande tanten och all kärlek i Kadirs ögon. 

Tänk att jag fortfarande inte bär min ring men i februari blir det ändring på det. 

Vad ser du mest fram emot med år 2015?

- Den 18 mars, då befinner jag mig med Kadir i Istanbul och just den 18:e så kommer Kadir besöka det svenska konsulatet för intervju om uppehållstillståndet. Att få bli sambo med Kadir när/om vi får ja på våran ansökan om uppehållstillstånd.  Att hitta en ny lägenhet som passar oss. Sedan ser jag fram emot att söka fler jobb skulle vara roligt om jag lyckades hitta ett fast jobb under 2015.

Vad önskar du att du gjort mindre? 

- Småhandlat, hur svårt kan det vara att skriva en ordentlig lista på vad jag behöver ha i kylskåpet varje vecka? Till nästa år ska jag börja med en ordentlig matsedel, storhandla en gång i veckan och ha det bättre planerat kring mina middagar så jag slipper springa till affären var och varannan dag.

Bästa boken du läste i år? 

-  Om jag inte ska räkna all studielitteratur jag läst så vet jag faktiskt inte om jag läst någon "vanlig bok" detta året. Även om jag älskar att läsa har jag inte haft orken att läsa något annat än skolböcker och efter skolan så har det bara inte blivit av. Eller jo jag läste Lisa Marklunds sista bok i början på min Turkietresa, dock var jag väl inte överförtjust i denna bok.

Vad var din största framgång på jobbet 2014?

- Att jag faktiskt under mina år har gjort så bra i från mig att de år efter år vill ha tillbaka mig som medarbetare. Att jag blev den första tänkbara kandidat att få ta över Joels vik när han fick ett nytt jobb även om det finns massor av personer i resursen som varit fast anställda i kommunen länge så blev jag handplockat till att få gå på det långvik jag har nu.

Största framgång på det privata planet? 

- Kan väl inte annat än säga vår förlovning här heller tänk att lilla jag är förlovad med en så underbar kille som Kadir, han som får mitt hjärta att slå det där extra slaget, som har det vakraste leendet, får mig att skratta jag har en festman och det känns så otroligt fantastiskt. En helt underbar saga helt enkelt.  Sedan måste jag nämna vår UT-ansökn, vi har bestämt oss för ett liv tillsammans och satsar helhjärtat på det, med mycket tålamod så kom ju mailet om att boka intervju här nu i December efter fem månaders väntan och vi är äntligen ett stort steg närmre det liv vi vill leva tillsammans.

Största misstaget? 

- Att jag inte haft mer koll på mina försökningar och vad det som skulle krävts för att nyttja dem. Jag anmälde min reumatism till mitt försäkringsbolag i somras, hade jag haft mer kött på benen där och då hade jag kunnat skicka med papper som säger att jag fortfarande är sjuk. Nu visste vi inget om alla regler och grejer kring detta och vips så är chansen förbi. Men, men jag lever och kommer inte leva sämre för det.  

Vad spenderade du mest pengar på? 

- Resor, att pendla till skolan kostar en hel del, att resa till Turkiet kostar minst lika mycket det. Jag är glad att jag inte äger en bil också som det skulle betalats för, nej bil får bli ett senare projekt i mitt liv.

Något du önskade dig och fick? 

- Ett besök av hela familjen i Turkiet. Trots att jag tillbringat mycket tid i Turkiet i flera år hade aldrig någon i min familj varit i Turkiet tidigare. Det blev det ändring på under 2014 för till min födelsedag i september trillade dem ner. Jag och Kadir spenderade en vecka tillsammans med mamma, pappa och Henrik där vi hängde mycket på deras hotell, turistade i Side åt god mat på restauranger och hade det allmänt mysigt.  

 Utsikten från familjens balkong var inget att klaga på i alla fall.

Något du önskade dig och inte fick? 

- En ny dator, min gamla sjunger på sista valsen och är inte alls rolig att ha och göra med. Så det blir ännu ett projekt inför 2015 byta ut min dator.

Mest stolt över? 

- Att jag tog examen. Tre år på universitetet och jag lyckades gå ut med fullt godkända betyg inga släpande kurser. Jag klarade mig tre år på universitetet utan att komma efter, visst fick jag göra om vissa tentor men de blev aldrig kvar liggandes över flera terminer. Jag lärde mig mycket skrev en C-uppsats om hedersrelaterat våld som fick våra lärare att vilja ta upp ämnet i undervisningen på vårt program och  jag gick ut med flaggan i topp när jag satte ett VG på min sista inlämning.

 

Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2015-01-06 15:12:45

Hej! Hittade hit via en annan blogg som jag följer. Min man flyttade också hit (Stockholm) för 3 år sen. Är kul att läsa om bloggar där ena personen bott/bor i Turkiet :-). Vad var det du pluggade? Det verkar intressant. Hälsningar /S

Svar: Va kul att du hittade hit 😊 alltid roligt med andra som suttit/sitter i samma båt som en själv. Har pluggat till behandlingspedagog i Växjö tre år med inriktning på ungdoms och missbruksvård. 😊
Annie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annie

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela