AnnieL

Här får ni följa mig och min sambos resa från det att vi träffades för första gången i Turkiet, förlovade oss till det att han flyttade hit till Sverige 2015. Här handlar det om allt möjligt från kulturkrockar, matlagning, resorna tillbaka till Turkiet och planer inför framtiden. helt enkelt en turkietblogg blandat med en svenskblogg.

Mitt 2015

Publicerad 2015-12-31 16:10:15 i Min vardag,

Jag kommer att köra en favorit i repris genom att sammanfatta hela mitt 2015 genom att svara på frågorna i denna lista. 

Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut?

- Jag blev sambo något jag aldrig varit innan Kadir flyttade in hos mig i somras.

 

Har du några nyårslöften?

- Inga direkta löften i år heller utan mer olika mål jag vill uppnå under 2016. Ett av dem är till exempel att få mitt första fasta jobb. Det är väl jättebra att jag har ett jobb men jag hade velat kunna släppa tanken om att det bara är si och så många månader kvar innan mitt vik går ut.  

Bästa köpet?

- Det får nog bli alla flygbiljetter fram och tillbaka emellan Turkiet. I år har jag varit här nere i fyra omgångar. Två gånger här i Gaziantep en gång i Istanbul och så en gång till Side. Pengar är alltid värt att ge för upplevelser för det är vad jag tycker berikar mitt liv.

Ankara i juni 
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

- Jodå det ploppar upp söta bebisar lite överallt. Det som är mest synd är att jag har så lite tid över för att träffa dem allesammans.

Vilka länder besökte du?

- Danmark, Turkiet, Danmark, Turkiet, Danmark, Turkiet och Sverige så klart det är väl såhär på ett ungefär som mitt år har sett ut i år igen. Fast besökte ju faktiskt Danmark i år en gång just bara för att besöka Danmark i somras var jag i Skagen på en resa tillsammans med min moster med familj för att fira hennes 60-årsdag. Sedan har jag ju besökt så många olika städer i Turkiet i år i och med rundturen Kadir och jag gjorde med bil i somras. Fick se så otroligt mycket av detta underbara land allt ifrån små, små byar till storstäder där Ankara var den största av dem alla.

  

Vad var sämst?

- Att jag endast tre veckor innan mitt vik i Karlskrona gick ut fick veta att på grund av besparingar skulle jag inte få vara kvar. Det var tre veckor med inre stress om att hitta ett nytt jobb och om att helt plötsligt börja slänga ur sig till alla klienter att ”hejhopp bara så ni vet slutar jag typ nu”. Det var helt klart det sämsta under året.

 Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

- Lika glad som förra året. Det har funnits mycket att glädjas åt detta år. 

 

Favoritprogram på TV?

- Jag är egentligen ingen TV människa. Dock har jag fastnat för serien pretty little liars och följer den. Sedan älskar jag SVT:s tv-serie Bron. Men ni vet allihop att jag till största del älskar alla sportprogram och ser därför enormt fram emot 2016  då det är både fotbolls EM och OS.

 

Bästa minnet från 2015?

-  Den 25 maj för att det var då jag fick veta att Kadir hade fått ja på sitt uppehållstillstånd. Jag vet att jag beskrev det här i bloggen som en enda dimma om vad som hände efter att jag fått veta att det var ett ja. Jag minns att var enda jäkel jag ville berätta det för just där och då var upptagna. Kadir svarade inte i telefon, min mamma svarade inte och inte heller Mondi svarade.

 

 

Vad ser du mest fram emot med år 2016?

- Kadir och jag har massor av planer dock är det saker jag ännu inte vill röja i bloggen. Kan tyckas som världens tråkigaste svar men tids nog ni som är min läsare får ni också veta.

Vad önskar du att du gjort mindre? 

- Jag vet faktiskt inte om jag ska vara helt ärlig. Jag är nöjd med hur mitt 2015 har varit. Jag ångrar inget jag har gjort under detta år och livet kan bara fortsätta precis som det gör just nu.

Bästa boken du läste i år? 

-  Förra året skyllde jag på att jag inte hade haft tid att läsa böcker på grund av all studentlitteratur. Fast tyckte jag att jag inte hade tid med annat när jag pluggade så vet jag inte hur jag får min tid att räcka till nu när jag jobbar heltid. Fast här under min julsemester har jag redan hunnit svälja två böcker. Jag gillar ju att läsa. En stor favorit är fortfarande Sophie Kinsellas böcker.

 Att låna e-böcker är toppen inga kostander, inget komma ihåg och lämna tillbaka och direkt in i ipaden. 

Vad var din största framgång på jobbet 2015?

- Att jag har bytt jobb att jag tjänar mycket mer pengar på mitt nya jobb. Jag utvecklar mig själv i ett arbete jag tycker är extremt roligt samtidigt som jag endast jobbar kontorstid vilket är ett stort plus att slippa jobba obekvämt.

 Mitt alldeles egna kontor

Största framgång på det privata planet? 

- Det måste ju ändå vara att vi fick ja på vår UT-ansökan samt att vi nu lever som sambos. Självklart hade jag många föreslätningar om hur det skulle vara att leva sambolivet och det är underbart att äntligen få leva på samma plats här på jorden. Även om man som sambo ibland bara kan önska att snälla ge mig en timme helt ensam och lite egentid. Fast inget går ju såklart upp emot att få vakna upp bredvid varandra varje dag eller att somna bredvid varandra varje dag. 

 Här när Kadir överraskade mig på vår 1-åriga förlovningsdag.

Kommentarer

Postat av: Marie

Publicerad 2016-01-03 13:12:33

Jag googlade på något och så hamnade jag här! Kul med en blogg som handlar om annat än smink, outfits och träning:)

Skulle inte du och/eller Kadir skriva något inlägg om tex hur ni uplever främlingsfientligheten i Sverige ( jag tycker själv att den har ökat)?

Jag är också nyfiken på hur Kadirs familj ser på att han är sambo med en icke muslimsk kvinna, är det inga "problem" alls?

Tycker du att du ofta behöver "försvara" att du lever ihop med en muslimsk man?

Svar: Hej och va roligt med denna kommentaren :) Har precis svarat på dina frågor i ett inlägg här på bloggen och hoppas du uppskattar svaren :)
Annie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annie

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela