AnnieL

Här får ni följa mig och min sambos resa från det att vi träffades för första gången i Turkiet, förlovade oss till det att han flyttade hit till Sverige 2015. Här handlar det om allt möjligt från kulturkrockar, matlagning, resorna tillbaka till Turkiet och planer inför framtiden. helt enkelt en turkietblogg blandat med en svenskblogg.

Ny dag nya grejer

Publicerad 2015-03-29 09:00:00 i Min vardag, Mitt Turkiet,

Dag nummer två blev Kadir och jag ensamma på vår turist färd då Ösgül pluggar och hade skolan den dagen. Så vi gav oss av med riktning på dagens första mål, Grand Bazaar, den stora marknaden och den var verkligen stor och det var som att kliva in i en liten förtrollande värld bland, kryddor, lampor av alla dess färger och andra grejer som säljs.
 
Som vanligt var där enormt mycket folk, vilket det alltid brukar vara på Bazaarerna. När det är mycket folk så får jag inte riktigt ro att ställa mig och titta på saker och ting så det blev ingenting köpt. Även om jag mer än gärna tagit hem en sån där stor färgglad lampa. Där emot vet jag inte hur jag skulle fått ner den i min resväska och antar att jag kommer få fler tillfällen att köpa en sån där lampa.
 
Efter det besöket så tog vi sikte på Yerebatan Saray/ "det sjunkna palatset" som är en de största antika underjordiska cisternerna som finns kvar i Istanbul sedan Konstantinopels tid. Här kan vi snacka om ett häftigt ställe att besöka. Även om det egentligen inte är så speciellt med lite vatten, fiskar, mörker och ljussatta pelare så är det inget jag skulle velat missa. Det var en mycket rogivande plats i underjorden.
 








 
När vi tröttnat på att spendera tid under jord så tog vi oss upp igen, gick över Galata Bridge med sikte på Galata Tower. En fantastisk utsikt ifrån tornet dock åter igen synd att det inte var strålande solsken.
 
Efter att vi kollat en stund på utsikten tog vi sikte mot Istiklal Caddesi som är en mycket välkänd gata men den största anledningen att vi just då siktat in oss på just den här gatan var inte för att den är känd. Utan för att svenska generalkonsulatet också ligger längs den gatan och vi ville gärna spana in var någonstans det låg. För att undvika panik på själva intervju dagen. Vi hittade konsulatet utan problem sedan följde vi gatan upp mot Taksim torget för att sedan ta tunnelbanan vidare mot ett av stadens alla och då menar jag verkligen alla shoppingcenter.
 
Där gick vi och strosade en stund innan vi insåg att vi nästan gått 30 000 steg den dagen och att det var antagligen därför det gjorde så ont i fötterna och det började nog bli dags att vända hem igen och avsluta vår utflykt för denna dag.

Kommentarer

Postat av: tommy

Publicerad 2015-04-01 17:36:34

fina bilder

Svar: tack!
Annie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annie

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela