AnnieL

Här får ni följa mig och min sambos resa från det att vi träffades för första gången i Turkiet, förlovade oss till det att han flyttade hit till Sverige 2015. Här handlar det om allt möjligt från kulturkrockar, matlagning, resorna tillbaka till Turkiet och planer inför framtiden. helt enkelt en turkietblogg blandat med en svenskblogg.

Intressent, fördomar eller rykten

Publicerad 2016-01-20 19:10:46 i Min vardag,

För ett tag sedan frågade jag Kadir av ren nyfikenhet vilka de vanligaste frågorna är som han får om Sverige av sina kompisar när vi kommer hem till Turkiet på besök.

 

Utan att tveka svara Kadir att de två vanligaste frågorna han får är "är det kallt" och "hur är tjejerna". Vilket är ganska intressant när jag började tänka på det eftersom dessa frågor aldrig har ställts till mig här hemma av mina vänner. Så då är ju frågan handlar det om att Kadir är kille och jag tjej och att mina tjejkompisar inte är intresserade av hur killarna är i Turkiet utan det är en intressantare fråga för killar att parata om. Eller "fördomar" om att man här hemma tror sig veta både hur vädret och killarna är där nere så därför frågar man aldrig. 

 

Eller att det finns "rykten" där nere i Turkiet om att här är kallt och att tjejer är på ett speciellt viss.

 

Vad tror ni detta bero på? Någon annan fråga som bruka vara vanlig när ni som bor med en partner från ett annat land? 

 
 

 

Kommentarer

Postat av: Marie

Publicerad 2016-01-21 07:15:37

Jag har en svensk partner, funderar högt ändå:)

Dels tror jag det faktiskt beror på att vi svenskar är väldigt beresta och är vana vid människor från andra länder som bor i Sverige. I många länder (som tex Turkiet, är inte människor lika beresta, de har ingen invandring att tala om) vilket säkert gör invånarna i dessa länder nyfikna på andra saker än vad vi svenskar funderar över.

Svar: Det är helt okej :) EN intressant tanke och det är det som är roligt även om det kan få mig att fundera mycket på hur mitt och Kadirs land skiljer sig.
Annie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annie

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela