AnnieL

Här får ni följa mig och min sambos resa från det att vi träffades för första gången i Turkiet, förlovade oss till det att han flyttade hit till Sverige 2015. Här handlar det om allt möjligt från kulturkrockar, matlagning, resorna tillbaka till Turkiet och planer inför framtiden. helt enkelt en turkietblogg blandat med en svenskblogg.

Tips på mat

Publicerad 2015-10-23 11:39:10 i Min vardag,

Ibland kommer jag till en stor blank vägg i min fantasibank när det gäller frågan "vad ska vi äta till middag ikväll?". Jag som oftast tycker det är roligt att laga mat och på den senaste tiden har jag också blivit mer orädd att pröva nya maträtter.
 
Fast vad ska man äta när fantasin är slut, något som passar både mig och Kadir. Just nu käns det som om vi endast lever på kyckling vilket blir rätt tråkigt i längeden. Vi hade ju matkasse ett tag men avsa oss dessa då vi under en vecka fick fyra maträtter vi inte alls gillade och då köper vi hellre mat som vi gillar för de pengarna. Så nu undra jag vad äter ni till middag hemma i veckorna?
 
Och ni som läser här och också lever med en turk, äter ni mest "svensk mat" hemma eller blir det mycket "turkisk" och vad äter ni i så fall? Så bomba mig med tips mer än gärna.
 
En av våra favoriträtter just nu. Röd linssoppa.
 

Kommentarer

Postat av: Kia

Publicerad 2015-10-23 12:48:39

Då jag är turkiskt gift sedan många år så får du lite tips om mat som passar en svensk/turkisk familj All slags kött, utom fläskkött kan du laga grytor av, turkar äter mycket grytor med varierande grönskaper,bönor, svamp etc. Googla recept på t.ex osmansk gryta, mycket gott, du kan göra storkok och frysa.
Använd köttfärs, lammfärs till köttbullar, pannbiffar, köttfässås etc. Här hemma är fisk populärt, lax, torsk, sej som steks eller görs i ugnen.
Finns massor av turkiska recept att Google, ett tips är denna http://yaseminskok.blogspot.se/ en turkisk kvinna som gör riltigt mycket gott.

Lycka till
Kram Kia

Postat av: Paulina

Publicerad 2015-10-23 23:54:52

Hej! Jag lever med en turk sedan 3,5 år tillbaka!
Typiskt svenskt äter vi knappt förutom kycklingköttbullar (men även det väldigt sällan) då jag tycker att kycklingköttbullar är så mycket godare! Här hemma äter vi ofta tepsi kebap som vi båda dör för. Så enkelt och gott att göra blir klart så snabbt i ugnen. Min man är även väöööldigt glad i kurufasulye pilav även det så enkelt att göra, skär lök och 2 tomater (utan skinn) i små små bitar och stek en stund i olivolja. I med vita bönor i tomatsås på burk + tillsätt 1 stort glas vatten och lite tomatpuré KLART. Servera med ris.
Turkisk ris äter vi till allt. Allt allt allt, kan inte ens göra "vanlig" längre haha.
Köp hel färsk fisk från fiskevagnen och stek i mycket olja servera med bröd, känner inte ens 1 turk som inte dör för det.
En stor favorit här hemma är: koka pasta och häll den sedan i en ugnsfastform. Stek köttfärs och häll i valfria frysta grönsaker (gott med morot, ärtor, broccoli osv) och i med tomatsås. Fördela över pastan, på med ost och in i ugnen, så gott och det blir alltid över till dagen efter = perfekt matlåda.
Hemmagjord pizza är också favorit och speciellt med tacoköttfärs över.
STORT TIPS: Googla "pizzabotten bakpulver" och ta icas första recept, sååå enkelt och otroligt god botten, bästa jag ätit, och istället för någon sunkig tomatsås bre på salca biber om du får tag på det någonstans.
Hmm. Strimla kyckling och stek med lök och färska champinjoner och häll i "paprika&chili" créme fraiche som finns på Ica, alltså heaven.
Tips på varma mackor till turken på kvällen om du inte orkar laga mat: skiva bröd, häll på olivolja och bre på salca biber eller tomatpuré spelar ingen roll. På med lite turkiska kryddor, min man älskar reyhan och tomat och ost över. Han kan äta hur många som helst.. Okej jag hade kunnat fortsätta i all evighet, förlåt för lång kommentar! (Älskar mat.) lycka till med allting!!!! Kramar

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-24 07:52:15

En rätt som jag ofta gör här hemma är köttfärsbiffar och potatisgratäng! I gratängen har jag både vanlig potatis och sötpotatis. Jag blandar grädden med creme fraiche, vitlök. Färsk timjan och fetaost! Biffarna gör jag med köttfärs, ströbröd, mjölk, kryddor och riven lök. Den här rätten är verkligen jätte god :)

Postat av: Emma

Publicerad 2015-10-24 21:58:21

förstår dig. De är svårt när idéerna tryter.. Vi äter mkt turkiskt hemma hos oss faktiskt. Har varit på upplärning hos svärmor. Haha. Fasulye, mercimek corbasi, yayla corbasi, kokta kycklingben med bulgur, köfte och en hel del med grejjer som inte heter något som svärmor brukar göra. Mkt aubergine. Om du vill prova något riktigt gott, som är enkelt att göra men kräver lite tid, så googla mercimek köftesi. Det är som Linsbullar man rullar i sallad och pressar citron över, så gott! Finns många recept på svenska.
"Svensk" mat som min turk gillar är tacos, köttfärssås, kycklinggryta på franska örter creme fraiche, allt som är starkt och salt! Hoppas du fick några tips i alla fall.

Postat av: Kany

Publicerad 2015-10-24 22:08:14

haha har samma problem! Sambo med en kurd från östra Turkiet och han äter inte heller så mkt rött kött så det är typ bara kyckling aom gäller, i alla dess former! 😂 helgrillad kyckling, kycklingfilé i ugnen, kycklinggryta och allt med kycklingfärs! Börjar också trättna nu efter ett år så försöker få in mer fisk och ibland äter vi olika rätter bara för att jag kan bli galet sugen på något specifikt hehe tyvärr så har jag inte så mkt tips men förstår dig verkligen hehe :)

Postat av: Lisal

Publicerad 2015-10-25 13:29:43

Vi äter bara turkiska maträtter eller mellan östern inspirerade. Yesil fasulye, ispanakli yumurta, kisir, kyckling med potatis och grönsaker i ugn, su böregi, gözleme, tirsik, dolma, salcali makarna, etli nogut.. Där fick du en bomb med tips av vad vi äter oftast :) :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annie

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela