AnnieL

Här får ni följa mig och min sambos resa från det att vi träffades för första gången i Turkiet, förlovade oss till det att han flyttade hit till Sverige 2015. Här handlar det om allt möjligt från kulturkrockar, matlagning, resorna tillbaka till Turkiet och planer inför framtiden. helt enkelt en turkietblogg blandat med en svenskblogg.

Äntligen helg du är så välkommen

Publicerad 2016-02-27 13:47:52 i Vårt liv i Sverige,

Denna helgen är så välkommen efter att jag i veckan har slitit som en galning med främst saker för Kadirs skull. 

Vi har efter en månads praktik för Kadir på en pizzeria i stan har vi äntligen lyckats byta praktik åt honom och det känns bara så skönt. En pizzeria där han bara får prata kurdiska/turkiska och där min känsla är att de mest är ute efter gratis arbetskraft. 

Kadir vill inte leva som pizzabagare hela sitt liv det har aldrig varit hans mål men självklart tackade han ja till platsen på pizzerian när de erbjöd honom en plats för att de är tråkigt att bara ligga hemma om dagarna när skola endast är på förmiddagarna. Kadir har ställt upp mycket och hoppat in extra utan en kr i ersättning även om han bara har praktik så har pizzerian dragit nytta av honom. Därför har jag känt att det där kommer inte bli bra även om Kadir känner att han ogärna säger nej jämte emot sina landsmän. 

Så med Kadirs medgivande fick jag skicka ut lite ansökningar till höger och vänster i hopp om att hitta något annat. Snabbare än vad jag trodde så fick vi svar från en Ica butik ca två mil utanför stan som gärna ville träffa Kadir för en intervju. Så vi bokade tid åkte ditt och träffades. Det jag hade skrivit i mailen var först och främst om instegsjobb och förklarat vad det innebär. Efter intervjun blev det tyst ett tag men nu i veckan har det blivit många mail mellan mig (för jag blir den svensk skrivande förmedlaren) chefen på Ica och Kadirs handledare på arbetsförmedlingen. Där vi kommit fram till att eftersom Kadirs svenska inte är så utvecklad ännu så är det bäst att börja med praktik på Ica för Kadirs  del för att han ska få lära sig arbetet på Ica och chefen där ska kunna se att svenskan går framåt. Därefter kan det kanske bli aktuellt med instegsjobb. 

Anledningen att det har blivit så många mail och att jag slitit som en tok med detta är att det måste gå snabbt nu att få igång denna praktiken. För inom handeln får du inte göra praktik under sommaren enligt Kadirs handledare på arbetsförmedlingen och ska han då hinna med tre månader innan sommaren måsten praktiken komma igång NU! 

Så på måndag är det dags. Och känslan är bara så skön. Äntligen en seriös arbetsplats där han kommer få ett schema, ingen som begär att han ska jobba till 22 varje dag i vecka eller alla lördagar och söndagar. Desutom tror vi båda att det kommer bli mycket lättare för Kadir att förstå svenskan nu när han kommer till en arbetsplats där svenskan är det naturliga språket. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annie

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela