AnnieL

Här får ni följa mig och min sambos resa från det att vi träffades för första gången i Turkiet, förlovade oss till det att han flyttade hit till Sverige 2015. Här handlar det om allt möjligt från kulturkrockar, matlagning, resorna tillbaka till Turkiet och planer inför framtiden. helt enkelt en turkietblogg blandat med en svenskblogg.

Bland ärtor och nötter

Publicerad 2015-11-12 19:56:36 i Min vardag,

För att använda lite finare ord än de värsta svordomar jag kan så är väl ärtor och nötter bättre.
 
Sedan några veckor tillbaka har Kadir haft kontakt med en resturang här i stan. Efter mycket om och men med denna resturang så kom de överrens om att han ska göra praktik där till en början. Glad över att han skulle få en liten inkomst samt något att göra utöver SFI:n plus att kunna få mer fart på svenskan så gick han till arbetsförmedlingen tillsammans med min mamma. 
 
Där möts de av en jättetrevlig man som engagera sig totalt i Kadirs ansträgning i att hitta en praktikplats och allt låter som guld och gröna skogar. Kadir får ett papper med sig som resturangen ska fylla i vilket de gör och mamma och Kadir kommer tillbaka med ifyllt papper. Då möts de av en annan man och då är det som att dra ner rullgardinen han är för det första väldigt otrevlig och säger att både si och så får man inte göra det går inte och det går inte och det går inte så min mamma och Kadir gick där ifrån lika hopplösa som de varit hoppfulla innan.
 
Då jag jobbar så långt iväg som jag gör får min mamma ofta stå till tjänst att följa med Kadir på sånahär ärende men i denna veckan tog jag saker i egna händer. Jag ringde Kadirs handläggare och ifrågasatte allt och varför det var si och så. Han förklara då att på fackliga grunder får man inte praktisera på resturanger över jul/nyår vilket jag kan förstå men jag fick denna hanläggare att säga att han ska ringa praktikplatsen och se om de inte kan ta Kadir på instegsjobb för att komma runt de fackliga reglerna. Där handläggaren skulle kontakta mig igen då han gjort detta för att berätta hur utfallet blev
 
Dagarna gick och handläggaren ringde inte tillbaka. Såjag mailade honom igen och frågade vad som händer. Då fick jag svar tillbaka idag som jag svurit långa ramsor kring.
 
Han svara mig att det ligger på "att göra listan" sedan skriver han att det var väl Pizzeria Juventus som var aktuellt för Kadir?
 
Då blev jag vansinnig denna pizzeria har aldrig någonsin varit aktuell för Kadir! Det står ingenstans i samband med Kadir att han skulle vara på någon pizzeria Juventus. 
 
Kan man inte som handläggare ens engagera sig i att kolla på Kadirs papper när man ska svara på ett mail om hans ärende då är det riktigt pinsamt. Hur ska han kunna hjälpa honom om han inte ens har koll på vilken resturang som vill anställa honom? Det känns så lagom hjälplöst när sådana viktiga saker ligger i händerna på någon annan. 
 

Kommentarer

Postat av: Lifejj

Publicerad 2015-11-21 15:59:06

Men asså herregud, denna handläggare verkar ju inte ha koll på någonting alls. Verkar både oprofessionell och korkad (sorry). Som handläggare borde man i alla fall ha lite koll på vem man ska hjälpa i första hand... Hoppas att det löser sig snart iaf (om det inte redan gjort det). Lycka till och ha det bra! :)

Svar: Joda nu har allt löst sig vi var faktiskt idag och lämnade in alla papper på arbetsförmedlingen som praktiken återigen skrivit på :) Så nu kan han äntligen snart komma igång med lite praktik :)
Annie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annie

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela