AnnieL

Här får ni följa mig och min sambos resa från det att vi träffades för första gången i Turkiet, förlovade oss till det att han flyttade hit till Sverige 2015. Här handlar det om allt möjligt från kulturkrockar, matlagning, resorna tillbaka till Turkiet och planer inför framtiden. helt enkelt en turkietblogg blandat med en svenskblogg.

En sak som är viktig

Publicerad 2015-11-17 13:56:00 i Min vardag,

Igår kollade jag på SVT:s rapport klockan 21:00 bara för att det inte fanns något annat i tv-tablån som behagade mitt intresse. En av de saker de tog upp där igår kväll var hastaggen "not in my name". En kampanj där nu alla världens muslimer som är trötta på att deras religion ska förknippas med högextremistiska handlingar och tankar kan få sin röst hörd och berätta att de inte alls står på den sidan som tycker att allt hat i världen är okej.
 
Jag tycker det är en jätteviktig grej att uppmärksamma att Islam i sig inte är den bidragande orsaken till ondskan i vår värld. Utan att det mer handlar om hur en grupp människor väljer att tolka religiösa texter. Jag tycker det är förkastligt att så många oskyldiga människor ska få så mycket skit kastat på sig endast för att de valt att tro på deras religion.
 
För mig är det viktigt då jag lever med en muslim, Kadir ska få tro utan att någon fäller en kokard kommentar kring det. Jag känner Kadir och vet vilken fin människa han är men jag vet att många människor i vårt samhälle skulle välja att se förbi hans fina personlighet om de fick veta att han är muslim.
 
Varken Kadir eller någon annan oskyldig människa ska behöva ta glåpord eller förolämpningar för att någon annan människa utövar terror i vad de säger guds namn. Är du okunnig, känner du dig osäker, läs på då eller för all del ta dig en närmre titt på kampanjen #notinmyname
 


 
 

Kommentarer

Postat av: Robex Lundgren

Publicerad 2015-11-18 13:10:47

fin blogg

Postat av: Denise

Publicerad 2015-11-18 13:16:58

Jätteviktigt och bra inlägg!

Postat av: Lili

Publicerad 2015-11-18 13:32:57

Bra! Håller verkligen med dig, så tråkigt att en del människor förknippat islam med hat, islam har inget med hat att göra, terror har inget med islam att göra, det är vissa extrema människor som väljer att gömma sig under en slöja av islam för att på så sätt försöka backa upp sina argument. Dessutom, att förakta muslimer är precis vad Daesh vill att vi ska göra, de vill bygga upp spänningar mellan öst och väst, muslimer och icke-muslimer, för då kan de lättare genomföra sin agenda.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annie

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela