AnnieL

Här får ni följa mig och min sambos resa från det att vi träffades för första gången i Turkiet, förlovade oss till det att han flyttade hit till Sverige 2015. Här handlar det om allt möjligt från kulturkrockar, matlagning, resorna tillbaka till Turkiet och planer inför framtiden. helt enkelt en turkietblogg blandat med en svenskblogg.

Att jobba för socialtjänsten

Publicerad 2016-01-26 11:51:06 i Min vardag,

När jag berättar att jag jobbar på socialtjänsten kommer frågorna då och då om att är det inte jobbigt? Visst är socialtjänsten för många en sista anhalt när saker och ting inte fungera hemma längre när alla andra sociala skyddsnät faller eller helt enkelt inte finns runt omkring en familj då ska socialtjänsten finnas där. Så hur är det att jobba här då när du ständigt överös av berättelser om barn som far illa, våld i nära relationer, skolgång som inte fungera, föräldrar med missbruk eller psykisk ohälsa.
 
Är det som att vandra omkring i ett träsk av misär dagligen? Självklart inte för då hade ingen socialsekreterare orkat med sitt dagliga arbete. Istället ser jag det som raka motsatsen. Och varför det då?
 
Jag möter flera gånger i veckan barn och familjer som har det jobbigt. vårt mål är att tillsammans ska vi skapa en mindre jobbig tillvaro. Så när vi träffas handlar det om vilka förbättringar vi ska gör, hur vi ska samarbeta för att hitta lösningar, hitta styrkan och att hitta vägen i livet där det jobbiga inte längre är jobbigt. Det finns inte självklara lösningar för alla familjer men i 99% a fallen finns det stöd som kan göra det jobbiga mer hanterbart.
 
Om ni bara visste hur många tacksamma leende jag får ta emot varje vecka, hur många handskakningar jag gör som faktiskt säger tack, tack för att du finns och lyssnar på mig idag. Eller de varma kramar jag får som tack för stödet och en och annan teckning. 
 
Mitt jobb innebär att jag ibland måste möte och hantera saker som känns omöjliga med alla de möten som blir fyllda med samarbete, hopp, lösningar och framförallt glädje är så många fler. Skulle ni fråga mig hur jag tycker det är att jobba för socialtjänsten skulle jag svara:
 
"Jag har världens bästa jobb, jag är socialsekreterare och jag älskar mitt jobb."
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-01-26 14:00:50

Nej. Alltså jag tycker om ditt blogg men om du ska börja skryta om hur jävla bra soc är så kommer jag inte läsa mer. Ja handskaknigar får du men hur många jobbiga möten har du varit med om under den lilla tiden du har jobbat som sekreterare? Får bara ryssningar. Min dotter blev omhändtagen å jag träffar henne en gång i månaden trots att jag har aldrig rökt, tagit droger eller dricker alcohol. Var bara deprimerad under en tid. Snälla skriv om något annat typ om hur Kadir har det i Sverige, framtida planer osv(ja jag vet att du väljer vad du vill skriva om men socialtjänsten är för mig ett väldigt känsligt ämne som många andra. Tack :)

Svar: Då tror jag att vi ser detta inlägg på två olika sätt. Jag skrev det inte för att skryta om hur bra socialtjänsten är utan för mig är det ett inlägg som beskriver allt det goda jag möter i alla de möten jag har i mitt arbete även om anledningen att vi träffas inte är så god. Jag har jobbat med att möta människor sedan jag var 16 år gammal på ett eller annat vis och där med gått igenom många tuffa möten. Det kunde lika gärna stått att jag "jag har världens bästa jobb, jag är boendestödjare och jag älskar mitt jobb" eller vårdare, behandlare eller kontaktperson där jag i alla yrken jag haft på ett eller annat vis träffat människor som på något sätt har det tufft och mitt uppdrag har varit att vägled dem så det som blir tufft blir lättare att hantera. Men idag jobbar jag som socialsekreterare och därför måste jag ju utgå ifrån hur mitt arbete ser ut idag.
Sedan är det jättetråkigt det din familj har råkat ut för och att du känner dig illa behandlad av socialtjänsten. Det enda jag kan hoppas är att du möte socialsekreterare som brinner för sina jobb och vill väl samt att du får en bra uppgjord plan för hur arbetet ska se ut för att din dotter ska kunna komma hem igen.

Självklart kommer jag fortsätta skriva om det som händer i mitt liv utifrån framtid, Kadirs tankar om Sverige osv för det är det främsta innehållet i denna blogg. Men ibland kommer det säkert dyka upp tankar om än det ena och det andra gällande min vardag och där ibland ingår mitt jobb.
Annie

Postat av: Pauline

Publicerad 2016-01-27 22:41:35

Superbra svarat Annie! Jag skulle aldrig tolka inlägget som "skryt"... Stå på dig, och fortsätt skriva om alla möjliga ämnen i bloggen. Du verkar vara en fin tjej.

Svar: Tack så mycket Pauline, vad glad jag blir :)
Annie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annie

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela